مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه

در معاملات بیمه چندین اصول مهم و اساسی وجود دارد که اعتبار قرارداد را بیشتر خواهد کرد. به عبارت دیگر این اصول تضمین کننده تعهدات بیمه گر و بیمه گذار خواهد بود. با توجه به اهمیت این موضوع، در این مقاله به بررسی یکی دیگر از اصول معاملات بیمه خواهیم پرداخت.

اصل غرامت یا اصل جبران خسارت

براساس این اصل، قرارداد بیمه نامه به گونه ای تنظیم می گردد که به هیچ عنوان موجب نفع و یا ضرر بیمه گذار نشود. به این معنا که جبران خسارت نباید به گونه ای باش که سوددهی برای بیمه گذار داشته باشد و از طرفی نباید جبران خسارت در حدی باشد که حق قانونی بیمه گذار ضایع نگردد. این اصل باید در تمامی قراردادهای بیمه نامه وجود داشته و لزوم آن چند دلیل مهم دارد:

۱-   در صورتی که این اصل در بیمه نامه حاکم نباشد، بیمه گذار حتی عمدا اقدام به آسیب رسانی به اموال خود خواهد کرد تا بتواند با دریافت غرامت از بیمه گر، سود ببرد. در واقع اصل غرامت از خسارت های عمدی و یا سهل انگاری صاحبان سرمایه جلوگیری می کند.

۲-   فرض کنیم که اصلا غرامت در بیمه نامه لحاظ نشود در این صورت بیمه گذار اموال خود را بیش از ارزش واقعی بیمه می کند تا یک کاسبی برای خود راه اندازی نماید.

۳-   اگر اصل جبران خسارت را در نظر نگیریم، گاهی اوقات بیمه گر مجبور است خسارت های بیش از حد معمول را پرداخت نماید و در نتیجه از طرف دیگر مجبور به افزایش حق بیمه خواهد بود.

نکته بسیار مهم در مورد اصل جبران خسارت و یا اصل غرامت این است این اصل تنها در مورد بیمه اموال، بیمه های مسئولیت و درمانی صدق می کند و در بیمه نامه های عمر اعمال نمی شود چرا که نمی توان مدت حیات هر فرد را به صورت ریالی به یک مبلغ تبدیل نموده و در قرارداد ذکر نمود. در این بیمه نامه حق بیمه ها براساس شرایط مندرج در بیمه نامه تدوین می گردد.

مهمترین اصول در معاملات بیمه

/ بیمه بدنه

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *