وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه

وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه

همانطور که می دانید بیمه بدنه یک بیمه اختیاری است. بنابراین بعضی افراد این بیمه نامه را برای خودروی خود تهیه می کنند. کسانی که قصد گرفتن این بیمه نامه را دارند باید بدانند که وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه چیست؟ قطعا همانند سایر بیمه های خودرو رانندگان در بیمه بدنه نیز وظایفی دارند که سعی می کنیم آن ها را برای شما شرح دهیم.

بیمه گذار در بیمه بدنه چه وظایفی دارد؟

·       حسن نیت را تا حد اعلا رعایت کند: بیمه گذار وظیفه دارد پرسشنامه کتبی بیمه گر را با دقت و در کمال صداقت پاسخ دهد. هر گاه بیمه گذار عمدا از بیان مطلبی خوددادری کند و یا واقعیت را بیان نکند، در صورتی که مطالب اظهار نشده مبحث خطر را تغییر دهد قرارداد بیمه از تاریخ اخذ باطل و بدون استفاده خواهد بود. حتی اگر مطلب بیان نشده و یا بر خلاف واقع اظهار شده، هیچ تاثیری در وقوع حادثه نداشته باشد. در این صورت علاوه بر آن که هزینه پرداختی بیمه گذار به وی برگردانده نمی شود بیمه گر می تواند اقساط عقب افتاده حق بیمه تا آن تاریخ را از بیمه گذار طلب کند.

·       پرداخت هزینه بیمه: قرارداد بیمه با درخواست بیمه گذار و پذیرفتن بیمه گر منعقد می شود. اما در نظر داشته باشید شروع و اجرای تعهدات شرکت بیمه به پرداخت حق بیمه بستگی دارد. یعنی تا زمانی که حق بیمه واریز نشود بیمه گر هیچ گونه تعهداتی در قبال بیمه گذار ندارد. اگر قرار بر این باشد که  بیمه گذار حق بیمه را به صورت قسطی پرداخت کند اما ب موقع اقساط را پرداخت نکند بیمه گر این حق را دارد که بیمه نامه را فسخ کند. در این شرایط اگر بیمه گر قرارداد را فسخ نکرده باشد و حادثه ای رخ دهد، باید پرداخت خسارت طبق ضوابط موجود در بیمه نامه انجام شود.

·       اعلام شدت خطر: اگر در زمان اعتبار بیمه تغییراتی در وضعیتو یا کاربری بیمه به وجود بیایدکه باعث تشدید خطر شود بیمه گذار وظیفه دارد به محض اینکه مطلع شد، شرکت بیمه را باخبر کند. اگر شدت خطر قبل از وقوع حادثه باشد، بیمه گر می تواند متناسب با خطر حق بیمه اضافی را برای زمان باقیمانده درخواست کند و در صورت تمرد بیمه گذار، قرارداد را باطل کند. اگر بعد از حادثه شدت خطر معلوم شود شرکت بیمه می تواند خسارت را طبق نسبت حق بیمه معین شده به حق بیمه متناسب با شدت خطر پرداخت کند.

·       اعلام خسارت: پس از وقوع یک حادثه بیمه گذار وظیفه دارد حداکثر ظرف مدت پنج روز کاری که از وقوع حادثه با خبر شده به یکی از مراکز پرداخت خسارت شرکت بیمه مربوطه مراجعه کند. بیمه گذار با تکمیل یک فرم خسارت و وقوع حادثه را اعلام می کند. همچنین می تواند ظرف همان مدت، وقوع حادثه را از طریق پست سفارشی به بیمه گر اطلاع دهد.

بیمه گذار باید مدارک ثبت شده، اطلاعات مربوط به حادثه و تعیین میزان خسارت را به طور کامل در اختیار بیمه گر قرار دهد. اگر بیمه گذار تعهدات ذکر شده را انجام ندهد بیمه گر می تواند ادعای خسارت را نپذیرد مگر آن که بیمه گذار ثابت کند به دلایل اجتناب ناپذیر نتوانسته آن ها را انجام دهد.

·       بیان اظهارات خلاف واقعیت: هر گاه بیمه گذار بخواهد بیمه گر را گول بزند و در باره خسارت و کیفیت حادثه بیانات کتبی نادرستی داشته باشد بیمه گر می تواند خسارت را به او پرداخت نکند.

·       جلوگیری از وقوع اتفاق و گسترش خسارت: بیمه گذار باید برای اینکه حادثه ای رخ ندهد احتیاط لازم را انجام دهد. چنانچه ثابت شود که یمه گذار از انجام این اقدامات عمدی اجتناب کند بیمه گر می تواند با توجه به نسبتیکه قصور بیمه گذار در وقوع حادثه دارد خسارت پرداختی را کم کند.

·       پرهیز از جابه جایی و تعمیر وسیله نقلیه حادثه دیده: در صورت وقوع حادثه بیمه گذار نباید خودرو را مگر به دستور مقامات انتظامی جابه جا کند. همچنین بدون توافق با بیمه گر نباید خودرو را تعمیر کند.

·       انتقال حق بیمه گذار به بیمه گر: زمانی که بیمه گر قبول می کند خسارت وارده را پرداخت کند در مقابل اشخاص مسئول حادثه وکیل بیمه گذار می باشد. بنابراین بیمه گذار نباید عملی که اقدام بیمه گر را بر علیه مسئول خسارت نا ممکن کند انجام دهد. اگر این اتفاق بیافتد بیمه گر می تواند از پرداخت خسارت اجتناب کند.

وظایف و تعهدات بیمه گذار در بیمه بدنه //

/ بیمه بدنه / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *