چگونگی دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

چگونگی دریافت خسارت بیمه بدنه در تصادف

احتمالا این فکر به ذهن شما آمده باشد که اگر با یک وسیله نقلیه تصادف کنید، بیمه بدنه تا چه میزان خسارت شما را پرداخت می کند. و یا اینکه چه کاری باید انجام دهید که خسارت خود را دریافت کنید. در ادامه سعی می کنیم چگونگی شرایط دریافت خسارت بیمه بدنه در زمان تصادف و مدارک مورد نیاز آن را برای شما شرح دهیم.

دریافت خسارت بیمه بدنه در حادثه

شرکت های بیمه در چهار صورت خسارت تصادف را تحت پوشش قرار می دهند. اگر در حادثه راننده بیمه گذار مقصر باشد، خسارت وارد شده به افراد زیان دیده در تصادف از بیمه شخص ثالث راننده مقصر پرداخت می شود. اگر خود راننده مقصر نیز زیان دیده باشد و بیمه بدنه داشته باشد خسارت وارد شده را، تحت پوشش بیمه بدنه دریافت می کند. اما اگر بیمه بدنه نداشته باشد شرکت بیمه هیچ مسئولیتی ندارد و به عهده خود شخص است.

همچنین اگر راننده بیمه گذار در حادثه مقصر شناخته نشود تحت شرایطی می تواند خسارت خود را دریافت کند. در این صورت اگر شخصی برای خودروی خود بیمه بدنه گرفته باشد و تصادف کند اما مقصر نباشد باید راننده مقصر از بیمه شخص ثالث خود هزینه را پرداخت کند. اما اگر مبلغ خسارت از مبلغ بیمه شخص ثالث بیشتر باشد راننده زیان دیده که بیمه بدنه دارد می تواند از آن طریق خسارت خود را دریافت کند و شرکت بیمه آن مبلغ را به صورت اقساط از راننده مقصر دریافت کند.

شاید این سوال برای شما به وجود بیاید که آیا تخفیف بیمه بدنه خودروی زیان دیده از بین خواهد رفت؟ در پاسخ به شما می گوییم خیر، زیرا در این شرایط در بیمه نامه شخص زیان دیده نوشته می شود که از پوشش ریکاوری استفاده کرده است. بنابراین نه از سرمایه بیمه شده کم می شود نه تاثیری بر تخفیف بیمه بدنه خواهد داشت.

شرایط دیگری که ممکن است پیش بیاید این است که خودروی زیان دیده نیز بیمه بدنه نداشته باشد. در این صورت برای دریافت بقیه خسارت دو طرف باید به شورای حل اختلاف مراجعه کرده تا این شورا در رابطه با اختلاف هزینه خسارت، تصمیم نهایی را بگیرند.

یکی دیگر از شرایطی که خودرو می تواند تحت پوشش بیمه بدنه خسارت خود را دریافت کند این است که ماشین در جایی پارک باشد و خودروی دیگری با آن تصادف کند و فرار کند. در این صورت اگر ماشین زیان دیده بیمه بدنه داشته باشد می تواند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کند. فقط توجه داشته باشد اگر در این شرایط از بیمه بدنه استفاده کنید هم سرمایه بیمه شده کاهش می یابد هم اینکه تخفیف آن از بین می رود. بنابراین شخص زیان دیده باید بسنجد که آیا به صرفه است که از بیمه خود استفاده کند یا خیر.

اگر خودرو حادثه دیده در دسته ماشین های گران قیمت باشد، مطابق قانون جدید بیمه شخص ثالث میزان خسارت برطبق قیمت خودروی متعارف مشخص شده از طریق بیمه نامه شخص ثالث قابل جبران است. منظور از خودروی متعارف ماشینی است که قیمت آن کمتر از پنجاه درصد سقف دیه مرد کامل در ماه حرام باشد. این مبلغ در اول هر سال توسط قوه قضاییه مشخص می شود. در این شرایط مابقی خسارت وارد شده از طریق بیمه بدنه پیگیری می شود.

برای مثال اگر یک خودرو پژو پارس با یک بنز به قیمت ۸۰۰ میلیون تومان تصادف کند و یک خسارت ۲۵ میلیونی اتفاق بیافتد و راننده پژو مقصر باشد، در این صورت چون خودرو زیان دیده از خودرو های نامتعارف (گران قیمت) می باشد. در این صورت بیمه شخص ثالث خودرو مقصر تنها بخشی از خسارت را پرداخت می کند و مابقی خسارت برعهده شخص زیان دیده می باشد. اگر پژو بیمه بدنه داشته باشد این مبلغ توسط شرکت بیمه پرداخت می شود.

مراحلی که برای دریافت خسارت بیمه باید طی کرد

برای دریافت خسارت بیمه بدنه راننده خودرو زیان دیده باید مراحل زیر را طی کند. حداکثر ظرف ۵ روز از تاریخ حادثه به شرکت بیمه اعلام خسارت کند. حادثه را به مراکز پلیس انتظامی، راهور اعلام کنند و کروکی تصادف را در یافت کنند. فرد زیان دیده به شرکت های بیمه برای تشکیل پرونده مراجعه کند. خودرو را به تعمیرگاه یا پارکینگ مجاز شرکت بیمه منتقل کنند. ماشین تصادفی توسط کارشناس بیمه برای ارزیابی خسارت مورد بازدید قرار گیرد. بازسازی و تعمیر کامل خودرو انجام گیرد. در نهایت نیز چک خسارت را از شرکت بیمه دریافت کند. در نظر داشته باشید که این روند در شرکت های مختلف بیمه متفاوت است.

مدارک لازم جهت دریافت خسارت بیمه بدنه

·       اصل و کپی بیمه نامه بدنه و الحاقیه ها درصورت داشتن

·       اصل و فتوکپی بیمه نامه شخص ثالث

·       اصل و کپی گواهینامه راننده مقصر تصادف

·       اصل و تصویر سند مالکیت وسیله نقلیه

·       اصل و کپی کارت ملی بیمه گذار و راننده ماشین

·       ارائه گزارش سازشی یا غیر سازشی مقامات انتظامی

/ بیمه بدنه

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *