نحوه نرخ گذاری بیمه بدنه

نحوه نرخ گذاری بیمه بدنه

اگر روند خدمات بیمه را در دهه های اخیر در کشورمان بررسی کنید متوجه خواهید شد که خوشبختانه همزمان با ارتقا سطح آگاهی مردم در مورد انواع بیمه نامه ها و فرهنگ سازی های انجام شده پیرامون آن ها با کاربد هر کدام از انواع بیمه، صنعت بیمه رشد خوبی داشته و امروزه در تمامی شهرهای ایران تعداد زیادی نمایندگی بیمه وجود داشته و افراد می توانند متناسب با نیاز خود نوع بیمه نامه را خریداری نمایند. یکی از پرکاربردترین بیمه های مورد استفاده در ایران، بیمه بدنه است. همان گونه که می دانید این بیمه نامه از وسیله نقلیه شما در زمان بروز حوادث حمایت کرده و خسارات وارد به آن ها براساس موارد مندرج در بیمه نامه را جبران می کند.

هنگام خرید بیمه نامه باید ابتدا شرایط را مطالعه نمود که یکی از شرایط مهم، حق بیمه پرداختی است. حتما این سوال برای شما پیش خواهد آمد که نحوه نرخ گذاری در بیمه بدنه چگونه است. برای یافتن پاسخ سوال خود به ادامه مقاله توجه داشته باشید.

منظور از نرخ گذاری بیمه چیست؟

زمانی که قرار است کالایی به فروش برسد ابتدا نرخی برای آن تعیین می شود تا نه تنها هزینه تولید حاصل شود بلکه سودی را نیز به دنبال داشته باشد این کار در بیمه نیز انجام می گیرد که به آن نرخ گذاری بیمه گفته می شود. بیمه گر باید به گونه ای نرخ گذاری بیمه را انجام دهد که در نه تنها با دریافت حق بیمه بتواند هزینه خسارت های رخ داده را پرداخت کند بلکه برای خود شرکت بیمه هم سودی داشته باشد.

روش های نرخ گذاری بیمه بدنه

نرخ گذاری در تمامی بیمه نامه انجام می شود اکنون این سوال پیش خواهد آمد که نرخ گذاری بیمه بدنه به چه روشی انجام می گیرد. برای این منظور دو راهکار وجود دارد:

۱-   نرخ گذاری پیشین

در تمامی بیمه نامه های بدنه نرخ گذاری پیشین به صورت پایه وجود دارد. در این روش متغیرهایی من جمله نوع وسیله نقلیه،  کارایی آن، سن راننده و…. در تعیین حق بیمه دخیل هستند.

۲-   نرخ گذاری پسین

اما متغیرهای مورد نظر در نرخ گذاری پیشین به تنهایی برای تعیین میزان حق بیمه کافی نیستند بلکه باید به پارامترهای دیگر من جمله سابقه تصادفات راننده، میزان خسارت های رخ داده در هر بار تصادف و به طور کلی تاثیر عوامل ریسک غیر قابل مشاهده باید در بیمه بدنه در نظر گرفته شود. برای مثال این که شرکت های بیمه گر به بیمه گذارانی که تصادفات کمتری در طول سال داشته اند پاداش می دهد در واقع از روش نرخ گذاری پسین کمک گرفته شده است.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *