الحاقیه بیمه بدنه و کاربرد آن

الحاقیه بیمه بدنه و کاربرد آن

هر فردی که وسیله نقلیه خریداری می کند عاقلانه ترین کار در قدم اول این است که بیمه بدنه را خریداری نماید زیرا هر لحظه ممکن است سانحه ای برای خودروی رخ داده و خسارت به حدی سنگین باشد که توان جبران آن را نداشته باشید. در این زمان بیمه نامه بدنه می تواند این خسارت ها را برای شما جبران نماید اما آنچه واضح است این است که در طول مدت اعتبار قرارداد بیمه، قیمت وسیله نقلیه شما تغییر خواهد کرد و در صورتی که قیمت خودرو زیاد شده ولی همچنان حق بیمه براساس قیمت قبلی باشد، در زمان جبران خسارت بیمه گر براساس قیمت قبلی خودرو به تعهدات خود عمل می کند و در نتیجه شما ضرر خواهید کرد. لذا در چنین مواردی باید از الحاقیه بیمه بدنه استفاده نمود.

منظور از الحاقیه بیمه بدنه چیست؟

حداکثر مدت اعتبار قرارداد بیمه بدنه، یکسال است. در این مدت ممکن است تغیراتی رخ بدهد که بعدا بر روی هزینه جبران خسارت تاثیر بگذارد. برای مثال تغییراتی من جمله تغییر قیمت خودرو، قیمت قطعات آن، افزایش ریسک خطرات و… و یا این که شما بخواهید خسارت های تحت پوشش بیمه بدنه را تغییر دهید در این زمان باید سندی تحت عنوان الحاقیه تنظیم گردد و تغییرات و موارد تکمیل شده در آن لحاظ گردد. این تغییرات به قرارداد بیمه ضمیمه شده و بیمه گر برای جبران خسارت های رخ داده الحاقیه را در نیز نظر می گیرد.

مطلبی که لازم است بدانید، قیمت الحاقیه بیمه بدنه است. نوسان قیمت در خسارت های تحت پوشش، قیمت خودرو و قطعات آن، تعداد ریسک های افزده شده از جمله مواردی هستند که قیمت الحاقیه بیمه بدنه را تعیین خواهند کرد.

انواع الحاقیه بیمه بدنه

اما در زمان خرید الحاقیه بیمه بدنه شما باید بدانید که دقیقا به کدام مورد از الحاقیه ها نیاز دارید. به طور کلی ۶ نوع الحاقیه بیمه بدنه وجود دارد که عبارتند از:

۱-   الحاقیه اصلاحی

در صورتی که در زمان عقد قرارداد بیمه بدنه برخی از مشخصات مربوط به مال تحت پوشش، بیمه گر و بیمه گذار اشتباه و یا ناقص باشند باید از الحاقیه اصلاحی برای تصحیح آن ها استفاده نمود.

۲-   الحاقیه برگشتی

گاها در مدت عقد قرارداد بیمه بدنه تغییراتی رخ می دهد که لازم است مبلغی به بیمه گذار برگشت داده شود برای مثال کاهش ریسک ها، کاهش تعهدات بیمه گر، کاهش قیمت خودرو و مواردی از این قبیل که نیاز است پول اضافی بیمه نامه به بیمه گذار بازپس داده شود.

۳-   الحاقیه اضافی

در طول یکسال اعتبار بیمه بدنه ممکن است نیاز به افزودن تغییرات به قرارداد بیمه باشد. برای مثال قیمت خودرو بیشتر می شود و یا تمایل دارید تعداد خطرات تحت پوشش را افزایش دهید. در چنین مواردی الحاقیه اضافی کاربرد خواهد داشت.

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *