شرایط بیمه بدنه اتومبیل تحت رهن

شرایط بیمه بدنه اتومبیل تحت رهن

بعد از بیمه شخص ثالث، دومین بیمه نامه ای که در ایران بیشترین کاربرد را دارد بیمه بدنه است. با وضعیت جاده ها، ترافیک های درون شهری، رانندگی های افراد و… هر لحظه ممکن است سانحه تصادف رخ داده و خودروی شما آسیب ببیند. گاها جبران این خسارت نیاز به هزینه های سنگین دارد در صورتی که اگر شما از بیمه نامه بدنه برخوردار باشید شرکت بیمه گر هزینه این خسارت را پرداخت خواهد کرد. ولی تمامی شرکت ها و نمایندگی های بیمه بدنه در پرداخت هزینه ها به دو فاکتور مهم توجه دارند:

۱-   خسارت های رخ داده براساس موارد مندرج در بیمه نامه باشد و در صورتی که نوع آسیب  در بیمه نامه لحظا نگردیده است در نتیجه بیمه گر تعهدی در جبران آن ها نخواهد داشت.

۲-   از طرف دیگر هزینه ها باید به مالک خودرو پرداخت شود. به همین دلیل است که بیمه گذار در زمان خرید بیمه بدنه باید اسناد مربوط به مالکیت اتومبیل را به نمایندگی بیمه بدنه ارائه نماید.

قانون مرتهن در بیمه بدنه

در خرید بیمه بدنه ابتدا باید شرایط و  قوانین را با دقت مطالعه کنید تا از تعهدات و نحوه پرداخت خسارت ها مطلع شوید. از جمله قوانین مهم در بیمه بدنه همین حقوق مرتهن است. برای مثال بسیاری از افراد خودروی خود را  با وام بانکی خریداری کرده و این خودرو در رهن بانک است. این بدان معناست که بانک در این خودرو سهم داشته و نوعی مالک به حساب می آید لذا شرکت بیمه گر موظف است که در هنگام پرداخت هزینه خسارت های وارد شده حتما سهم بانک را نیز در نظر گیرد.

اما جالب است بدانید که معمولا بانک ها خودشان بیمه بدنه را خریداری کرده و به صاحب خودرو تحویل می دهند. در این بیمه نامه دقیقا وضعیت مالکیت خودرو مشخص شده است. حال مدت اعتبار بیمه نامه براساس مدت بازپرداخت وام بانکی خواهد بد. به محض این که اقساط وام تمام شود، بانک سهم دیگری در خودرو نداشته و اکنون صاحب خودرو باید بیمه نامه ای را با مالکیت خود تهیه کند.

البته در مواردی هم که چند نفر در خرید خودرو شریک هستند باز هم همین وضعیت پیش آمده و بیمه گر باید در پرداخت هزینه خسارت به سهم هر کدام از آن ها توجه کند. کسی که بیشترین سهم را در مالکیت خودرو دارد در اولویت قرار داشته و بیمه گر ابتدا  هزینه خسارت دیدگی او را جبران خواهد کرد.

/ بیمه بدنه / برچسب ها:

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *