همه چیز درباره بیمه بدنه ماشین

همه چیز درباره بیمه بدنه ماشین

برخلاف بیمه شخص ثالث که اجباری است بیمه نامه بدنه ماشین اختیاری است. بیمه بدنه یکی از انواع بیمه های اموال است که به یک وسیله نقلیه تعلق می گیرد. مالک خودرو می تواند با پرداخت مبلغی مشخص به شرکت بیمه وسیله نقلیه خود را از خطراتی که ممکن است برای خودرو پیش بیاید بیمه کند. اگر شخص برای ماشین خود بیمه بدنه گرفته باشد می تواند خسارت خود را از شرکت بیمه دریافت کند.

اصطلاحاتی که در بیمه نامه بدنه تعریف شده است

۱    بیمه گر: یک شرکت بیمه است که مشخصاتش در بیمه نامه ثبت شده است. این شرکت موظف است در ازای حق بیمه ای که دریافت می کند خسارت احتمالی را طبق شرایط بیمه نامه جبران کند.

۲    بیمه گذار: شخصی حقیقی یا حقوقی است که مالک بیمه نامه است. ممکن است این شخص نماینده مالک خودرو باشد. بنابراین مسئول حفظ موضوع بیمه از طرف مالک است و قرارداد را با بیمه گر منعقد می کند. همچنین متعهد به پرداخت حق بیمه است.

۳    ذینفع: شخصی است که بیمه گذار نامش را در بیمه نامه درج می کند و تمام یا بخشی از خسارت را دریافت می کند.

۴    حق بیمه: مبلغی است که در بیمه نامه مشخص می شود. بیمه گذار وظیفه دارد هنگام صدور بیمه نامه آن را به بیمه گر پرداخت کند.

۵    موضوع بیمه: مشخصات یک وسیله نقلیه زمینی است که در بیمه نامه درج می شود. همچنین لوازمی که برطبق کاتالوگ خودرو بیمه شده به خریدار تحویل داده شود و یا اینکه در بیمه نامه ذکر شود نیز جزء موضوع بیمه به حساب می آید.

۶    فرانشیز: بخشی از مبلغ هر خسارت است که به عهده بیمه گذار است و میزان آن در بیمه نامه مشخص می شود.

۷    مدت اعتبار بیمه نامه: تاریخ شروع و پایان اعتبار بیمه نامه به همان ترتیبی خواهد بود که در بیمه نامه معین می شود.

پوشش های بیمه بدنه

خطرات و حادثه هایی که شامل بیمه بدنه می شوند به دو دسته پوشش های اصلی و پوشش های اضافی تقسیم می شوند. پوشش های اصلی شامل سرقت کلی خودرو، خساراتی که هنگام نجات و یا انتقال ماشین به آن وارد شود. همچنین رخ دادن خسارات ناشی از حوادثی چون آتش سوزی، انفجار و صاعقه به خودرو بیمه شده و یا وسایل یدکی همراه آن وارد شود. حتی خسارت های وارد شده به لاستیک و چرخ های ماشین جزء پوشش اصلی بیمه بدنه است.

پوشش های اضافی بیمه بدنه شامل خسارت دیدن وسیله نقلیه در برابر حوادث طبیعی مانند سیل، زلزله و فوران آتش فشان، سرقت لوازم و قطعات ماشین و پاشیدن رنگ یا اسید روی خودرو می شود. همچنین موارد دیگری مانند شکستن شیشه، خسارت وارد شده روی بدنه خودرو بر اثر کشیده شدن اشیاء نوک تیز نیز جزء آن به حساب می آیند.

چه خساراتی تحت پوشش بیمه بدنه نیستند؟

خسارت هایی که در اثر جنگ، شورش و یا تهاجم بر خودرو وارد می شود. خسارت ناشی از انفجار هسته ای، خسارتی که عمدا توسط بیمه گذار، ذینفع و یا راننده خودرو به آن وارد شود. اگر وسیله نقلیه در اثر کریز از تعقیب مقامات انتظامی آسیب ببیند مگر آنکه عمل فرار توسط متصرفین غیر قانونی باشد. در صورتی که هنگام وقوع حاثه راننده فاقد گواهینامه باشد و یا گواهینامه آن باطل شده باشد. اگر راننده مشروبات الکلی مصرف کرده باشد و حادثه ای برایش پیش بیاید. خسارت وارده از بکسل کردن خودرو دیگر و خسارت های ناشی از حمل بار بیش از حد مجاز توسط خودرو تحت پوشش بیمه بدنه نیستند.

محاسبه بیمه بدنه ماشین

مبلغ اولیه بیمه بدنه وسیله نقلیه، بر اساس قیمت خودرو محاسبه می شود. هر چه خودروی شما قیمت بالاتری داشته باشد مبلغ بیمه بدنه نیز افزایش می یابد. اما مبلغ نهایی بیمه بدنه بر اساس ارزش ماشین، تعداد سیلندرهای آن، سال ساخت خودرو و پوشش های اضافی انتخاب شده توسط بیمه گذار تعیین می شود.

با مطالعه مطلب بالا می توانید تمامی مواردی را که در باره بیمه بدنه خودرو وجود دارد مشاهده کنید و با اطلاعات بیشتری اقدام به گرفتن بیمه بدنه برای وسیله نقلیه خود کنید.

/ بیمه بدنه / برچسب ها: ,

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *