مهمترین اصول در معاملات بیمه بخش ۲

مهمترین اصول در معاملات بیمه

مهمترین اصول در معاملات بیمه – بیمه گذار و بیمه گر در زمان عقد قرارداد بیمه باید با دقت تمامی اصول در معاملات بیمه را مطالعه نموده و تضمین کنند به تمامی تعهدات خود متناسب با این اصول عمل خواهند کرد.

اصل جانشینی یا حق رجوع بیمه گر به مسئول خسارت

همانگونه که بارها بیان کرده ایم در زمانی که خسارت های تحت پوشش بیمه برای اموال بیمه شده رخ بدهد، بیمه گر موظف است خسارت وارده را جبران نماید. اما تصور کنیم که این خسارت توسط افراد دیگر منجر شده و مسئولیت آن برعهده بیمه گذار نبوده است. در چنین مواردی قانون دو راهکار را ارائه خواهد کرد:

۱-   بیمه گذار باید غرامت را از مسئول خسارت دریافت نموده و بیمه گر تعهدی در این موارد نخواهد داشت.

۲-   اما در حالت دوم، بیمه گذار می تواند از اصل جانشینی یا حق رجوع بیمه گر استفاده کند. به این معنا که بیمه گذار هزینه جبران خسارت را از بیمه گر دریافت نموده و دریافت خسارت از مسئول خسارت را به بیمه گر ارجاع دهد. در نتیجه از این پس از نظر قانونی، بیمه گر باید هزینه ای که به بیمه گذار پرداخت نموده، از مسئول خسارت دریافت نماید.

اصل علت نزدیک خسارت

این اصل بیان می کند که باید بین خسارت های رخ داده و خطراتی که تحت پوشش بیمه قرار دارد، رابطه علت و معلولی برقرار باشد. برای مثال اگر شما منزل خود را در برابر بیمه آتش سوزی بیمه کرده اید و اکنون در اثر رخ دادن حریق، لوازم خانه خسارت دیده اند بیمه گر موظف به پرداخت غرامت خواهد بود. اما تصور کنیم شما در زمان آتش سوزی، سعی می کنید بخشی از اموال که هنوز آتش نگرفته اند را از خانه خارج کند ولی در حین انتقال، وسیله از دست شما افتاده و از بین می رود. در این موارد بیمه گر تعهدی برای جبران خسارت ندارد زیرا این غرامت ناشی از تاثیر غیر مستقیم آتش سوزی بوده است.

مهمترین اصول در معاملات بیمه

/ بیمه بدنه

اشتراک نوشته

درباره نویسنده

دیدگاه

دیدگاهی وارد نشده است.

ارسال پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد فیلدهای اجباری با علامت مشخص شده اند *